【圖】黃泰山苦爬前ㄧ天,因為湧志關係,跟一群關心狗狗朋友聚餐。席間大家得知沒啥團體幫黃泰山,於是大家興起很久就想成立「動保政策監督聯盟」。並訂於10月2日黃泰山苦爬最後一天,上午宣佈成立,來響應黃泰山義舉。

十月四日是「世界動物日」,小兒痲痺患黃泰山為「流浪動物苦爬」八天,呼籲重視動保政策。我意外被捲入關心「動保政策」,雖然還沒開始關心,卻也惹了一身腥。本文不是在談這「腥」,而是談我與狗關係。

■走路回家意外被狗咬一口

我從很小的時候,就被狗嚇到過。應該是國小一年級吧!當時我住台南市民族路,靠近公園路有一家木炭店,至今應該還有在營業。他們養一隻大狗,跟當時我差不多高。我印象很深刻,有一次我經過那邊,可能是我長白白胖胖,突然牠大口咬我大腿,嚇的我落荒而逃。還好那時是冬天,我穿厚褲子,沒給咬出傷口。我不信邪,第二次再經過,居然被牠追著跑,從此我就有一點恐狗症。

【圖】我小時候,就是在這裡被咬



國小四年級,我們舉家搬到安南區安和路一段附近,那時候我家前面有小河,左邊後面有甘蔗田,右邊有兩家工廠,地點非常偏僻,所以我家養了一條黑狗,叫小黑。當然一開始不是只有養狗,我家還養兩隻山羊,有空我還會帶牠們去吃草。沒多久,羊溺水淹死,這讓我感到很震驚,小河水那麼淺,居然會淹死,這對當時還是國小的我,第一次經歷到死亡心情。

■小黑被車撞死 超心痛

我家的小黑,雖然不大,可是非常兇猛,有幾次咬傷郵差紀錄,只要有生人靠近,牠一定用力狂吠,非常不友善。我家也因為有這隻超級兇狗,都沒遭過小偷。很遺憾,跟牠相處約三年,有一天,牠突然消失。我爸爸跟我們說,牠被車子撞死了,肚子破裂內臟都跑出來。當時我聽了很難過,怎人飼養動物還要面臨「死亡」的痛苦。

初中之後,我家又搬到市區,家裡就沒有動物了。隨著社會快速發展,動物變成「寵物」,不喜歡就丟棄,很多動物被關在小小空間甚至籠子裡。每當我看到這些景象,都會不自覺想到,萬一自己是那隻動物,不要說被關一整天,單單幾小時就瘋了,更何況吃的居然不是食物,而是飼料。想一想,人類還真沒良心。

■印度對動物很友善

十多年前,我去印度,有一天清晨,要去泰姬瑪哈陵,因為太早起床,在車上昏睡時,突然看到等紅燈時,前面停牛車、接馬車,我還看到駱駝..。真是嚇一大跳,在印度,車子在路上都會禮讓動物。我常常在想,理想世界應該是人類與動物和平相處啊!如果真的有一天,我在台北羅斯福路上可以看到車子、馬匹、大象,獅子、老虎在走動,天空有各種飛禽飛翔,這畫面多美好啊!

【動保人士籲票投愛動物參選人】動保政策監督聯盟成員2日帶著愛狗,在立法院外呼籲5都市長及市議員參選人簽署「友善動物承諾書」,他們將在選舉日前公布,讓選民投票時能作為參考。中央社記者施宗暉攝 2010年10月2日



【我來看看要選誰】動保政策監督聯盟 2日在立法院群賢樓外,舉行「一張選票一條命,拒選屠夫市長」記者會,聯盟成員作勢將選票單拿給流浪狗看清楚,以表達行動訴求。中央社記者施宗暉攝 2010年10月2日




■Animal rights alliance launched
By Loa Iok-sin / Staff Reporter

Animal welfare activists accompanied by dogs gather outside the Legislative Yuan yesterday. The activists said they would monitor the animal rights policies of candidates in next month’s special municipality elections so that concerned voters could make an informed choice.

PHOTO: CNADozens of animal rights activists coordinated through the Internet launched the Animal Protection Policy Watch Alliance yesterday, calling on mayoral and councilor candidates taking part in next month’s special municipality elections to promise better treatment of animals.

“It’s shocking to know that around 100,000 stray animals — mostly cats and dogs — are subject to mercy killings each year,” co-founder of the alliance Ho Tsung-hsun (何宗勳) said. “The current Animal Protection Act (動物保護法) offers no protection at all to the right to survival of animals — we hope that future special municipality mayors will reduce the number of animals killed, and develop animal protection policies that are based on the ideas of animal rights.”

Another co-founder of the -alliance, Huang Tai-shan (黃泰山) said that the alliance plans to invite all candidates participating in the elections to sign letters of undertaking to offer more protection to animals once they are elected.

“At the moment, we would ask them to create animal protection agencies in their respective cities and a police force specially focused on animal protection,” Huang said.

He said that the alliance will publish a list of animal-friendly candidates based on candidates’ responses to their demands before polling day on Nov. 27, and urge animal lovers to form a voting bloc to support animal-friendly candidates.

“We will continue to monitor the animal protection policies of local and central governments after this coming election,” Huang said.
arrow
arrow
    全站熱搜

    銅豌豆 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()